Heb je een bedrijf wat valt onder de noemer ‘MKB bedrijf’? Dan betekent dat simpelweg dat je een bedrijf hebt met minder dan 250 medewerkers en een jaarlijkse omzet van minder dan vijftig miljoen. MKB staat voor midden- en klein bedrijf. een MKB bedrijf is verplicht om een boekhouding bij te houden, waar uiteraard heel veel bij komt kijken. Hieronder alles wat je moet weten over MKB boekhouding.
Meer grip op je boekhouding
Uiteraard moet je ervoor zorgen dat je boekhouding klopt en dat de juiste gegevens elkaar jaar aan de belastingdienst doorgegeven kunnen worden. Je dient je boekhouding daarom ook goed bij te houden. Je kijkt bijvoorbeeld welke bedragen er in- en uitgaan en welke rekeningen er betaald dienen te worden. Heb je hier weinig verstand van of heb je hier simpelweg geen tijd voor, maar heb je nog geen budget over om hier iemand voor aan te nemen? Besteed je MKB boekhouding dan simpel uit aan een bedrijf of administratiekantoor wat hierin gespecialiseerd is. Door een bepaald boekhoudsoftwarepakket te gebruiken, kun je ervoor zorgen dat je zelf alles op elk moment in kunt zien, maar ook het bedrijf wat de boekhouding voor jou bij gaat houden, op elk moment wijzigingen aan kan brengen.
Werkzaamheden specialist
Je kunt een boekhouder of specialist bijvoorbeeld inzetten om je boekhouding goed bij te houden en ervoor te zorgen dat bepaalde belangrijke zaken jaarlijks goed kunnen worden ingediend of bijgehouden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een jaarrekening, jaarafsluiting, inkomstenbelasting en BTW aangifte voor de belastingdienst.
Jaarafsluiting
Bij de jaarafsluiting zorg je dat alle informatie te vinden is over de kosten en omzet van dat jaar. Deze informatie wordt ook weer gebruikt om een jaarrekening op te kunnen stellen.
Jaar rekening
Een jaarrekening dien je aan het einde van elk jaar in te dienen. In de jaarrekening vind je onder de balans en winst en verliesrekening. Je dient deze informatie vervolgens in te dienen bij de belastingdienst.
Inkomstenbelasting
De hoogte van de belasting over de inkomsten die jij dient te betalen wordt bepaald door de belastingdienst. Aan de hand daarvan doe je de aangifte inkomstenbelasting. Meestal zorgt de boekhouder of accountant ervoor dat deze informatie klopt. Mits je die uiteraard inhuurt om je boekhouding op orde te houden.
BTW aangifte
Een BTW aangifte heeft te maken met de hoeveelheid in- en uitgaande BTW over producten of goederen die je verkoopt, maar ook producten of goederen die je inkoopt voor je bedrijf. Je factureert altijd met 21% BTW en betaalt dit ook weer bij de aanschaf van zaken. Op basis van deze informatie wordt de hoogte van jouw BTW aangifte berekend.