Home Financieel Wat zijn NAW gegevens?

Wat zijn NAW gegevens?

door Redactie

Als jij je ergens wilt inschrijven worden vaak je NAW gegevens gevraagd. Maar wat zijn dat toch voor gegevens en wat valt er allemaal onder. Het is een veelal breed gebruikte term voor persoonlijk gebruik als zakelijk gebruik.

NAW gegevens betekenis

De NAW gegevens staan voor Naam, Adres en Woonplaats. De gegevens zijn direct aan jou als persoon verbonden. Iedereen die deze gegevens verkrijgt moet ze dus volgens discretie vanuit de Algemene verordening gegevensbescherming mee omgaan. Ze mogen dus alleen worden gebruikt vanuit het doel dat ze verstrekt zijn. Daarnaast doe je er goed aan om echt gericht te kijken welke gegevens interessant zijn om je doelgroep te vinden. Daar bereik je meer mee.

De NAW gegevens gaan tegenwoordig overigens veel verder dan alleen een Naam, Adres en Woonplaats. Ook andere persoonsgebonden gegevens als religie, inkomen of opleidingsniveau behoren ertoe.

Kun je NAW gegevens opvragen?

Het opvragen van NAW gegevens is de afgelopen jaren een stuk lastiger geworden. Maar het kan nog steeds. Je kunt hiervoor terecht bij de Kamer van Koophandel. Waar tal van gegevens te vinden zijn van ondernemingen, rechtspersonen en freelancers. Echter mag je de NAW gegevens na het opvragen niet altijd gebruiken omdat er expliciet toestemming nodig is vanuit de persoon. Of er reden voor is om de desbetreffende persoon te benaderen op welke manier ook. Daar moet je dus echt rekening mee houden als je van plan bent om dit te doen.

Wat heb ik aan NAW gegevens?

Aan willekeurige NAW gegevens heb je eigenlijk helemaal niets. Je kunt het vergelijken als met hagel schieten en hopen dat je wat geraakt hebt. Daarom is het verstandig duidelijk en helder te hebben wat je zoekt en waarom je bepaalde gegevens wilt hebben. Je hebt dan een duidelijk doel van waaruit je verder kunt werken. Het kost je bovendien heel veel tijd als de gegevens niet aansluiten op je doelgroep.

Vanuit zakelijk oogpunt is er dus alles aan gelegen om je te focussen op de doelgroep. Een gerichte klant zal je meer opleveren dan een willekeurige schot. Met uitzonderingen op deze regel natuurlijk. Staar je dus niet blind op het verzamelen van grote partijen NAW gegevens maar focus je op de daadwerkelijke doelgroep die je wat te bieden hebt

Ook interessant..