Home Ondernemen Blijf overeind als ondernemer: zo voorkom je een burn-out

Blijf overeind als ondernemer: zo voorkom je een burn-out

door Redactie

Als hardwerkende ondernemer ligt een burn-out soms gemakkelijk op de loer. Zeker als je net bent gestart wil je alles aanpakken om ervoor te zorgen dat je een goed inkomen kunt realiseren. Maar er komt een moment dat je je realiseert dat geld ook niet altijd zaligmakend is. Op tijd rust nemen is minstens zo belangrijk. Je hebt er immers niets aan als je instort en daardoor langdurig niet kunt weken.

Stel duidelijke grenzen

Niemand is in staat om 24/7 in touw te zijn. Stel dus grenzen. Je hoeft echt niet ’s avonds laat nog de telefoon aan te nemen. Een mail beantwoorden om half 2 ’s nachts wordt door de ontvanger van je antwoord vaak als bizar ervaren. Stel dus grenzen. Als je werkdag erop zit heb je recht op tijd voor jezelf. Dat is immers ook zo als je in loondienst werkt. Dat je toch even op een appje reageert of toch die mail van die klant direct beantwoordt is misschien niet zo erg. Maar zorg ervoor dat je werk je niet voortdurend claimt.

Kies voor een virtual office

Als je je privé adres en telefoonnummer gebruikt voor je bedrijf dan is de kans groot dat je op de gekste momenten wordt lastig gevallen. Er zijn mensen die het heel normaal vinden om op zondag een schilder te bellen of de loodgieter die hun lekkage moet komen oplossen ’s morgens om 7 uur te benaderen. Als je dit soort ongewenste zaken wilt voorkomen dan kun je een virtual office overwegen. Het adres en telefoonnummer op je website zijn niet jouw privé gegevens. Het adres hoort bij een aanbieder van jouw virtueel kantoor. De telefoon wordt alleen doorgeschakeld als jij dat wilt. Op andere momenten krijgt de beller de mogelijkheid om een voicemail achter te laten of je kunt gebruik maken van een boodschappendienst.

Werk met betrouwbaar personeel

Als je als ondernemer personeel in dienst hebt dan moet je daar op kunnen vertrouwen. Als dat niet zo is dan is het zaak om te zien naar werknemers die wel van aanpakken weten. Natuurlijk is het moeilijk om afscheid te nemen van die medewerker die zo aardig is of die ook al voor je voorganger werkte. Maar als diegene zijn of haar werk niet goed doet dan heb jij daar last van. Er is in veel sectoren een tekort aan personeel. Dit zorgt er vaak voor dat mensen in dienst worden gehouden, ook als het functioneren te wensen overlaat. Maar bedenk dat dit jou als ondernemer veel stress en ergernis geeft. Investeer daarom wel in goede scholing van je personeel. Dit kan ervoor zorgen dat zij beter presteren waardoor jij het zelf ook makkelijker hebt. Scholingskosten verdienen zich daardoor terug.

Wel of geen vakantie?

Veel ondernemers nemen niet graag vakantie. Want niet werken betekent immers niets verdienen. Als je te weinig verdient om een vakantie te kunnen nemen dan moet je je misschien afvragen of je bedrijf wel rendabel genoeg is. Helemaal nooit vrij nemen gaat je vroeg of laat opbreken. Als dat nu niet kan omdat je inkomen dan te laag is dan is het misschien te overwegen om je tarieven te verhogen. Dat kost misschien klanten. Maar als je nooit tijd neemt om te ontspannen gaat dat ten koste van je gezondheid.

Ook interessant..