Wil je meer bezoekers naar je website trekken, maar weet je niet waar of hoe je moet beginnen? Je kunt je site optimaliseren voor conversies en zoekmachines. Op deze manier kun je de positie van je bedrijf in zoekmachines en de algehele kwaliteit van je website verbeteren. Daarnaast verbetert het tevens de ervaring van de bezoeker. Wat kun je allemaal doen om je website te optimaliseren? Lees hier verder!
Controleer je domeinnaam
Een goede domeinnaam is er een die gemakkelijk te onthouden en gemakkelijk te spellen is. Het moet kort en krachtig zijn. Het mag niet te lang zijn, maar ook niet zo kort dat de zoekmachines het niet kunnen herkennen. Een goede vuistregel voor de lengte van een domeinnaam is ongeveer 2 of 3 lettergrepen. Als je domeinnaam meer dan vijf woorden bevat, zullen mensen moeite hebben om je domeinnaam te onthouden. Je kunt een domeinnaam check uitvoeren om er zeker van te zijn dat je domeinnaam beschikbaar is en kan worden gebruikt voor je zakelijke website.
Optimalisatie voor zoekmachines
Om je site zoekmachinevriendelijk te maken, moet je elke pagina optimaliseren voor een specifiek zoekwoord of een specifieke woordgroep. Dit betekent dat je die zin gebruikt in de titel en URL van de pagina, evenals in de meta beschrijving en de eerste alinea van de inhoud. Hoe vaker je website ernaar verwijst, hoe hoger de positie zal zijn in zoekmachines zoals Google en Bing. Je kunt ook afbeeldingen optimaliseren door alt-tekst en bijschriften toe te voegen, zodat zoekmachines begrijpen waar ze over gaan. Je moet je website ook goed structureren met koppen die secties en subsecties van je site duidelijk beschrijven.
Maak een responsief ontwerp
Responsive design betekent dat je website zich automatisch aanpast aan de grootte van het apparaat waarop deze wordt bekeken. Op deze manier ziet je website er altijd goed uit en laadt hij sneller, ongeacht welk apparaat een bezoeker gebruikt.
Voeg testimonials en beoordelingen toe
Testimonials en recensies zijn een geweldige manier om je bedrijf onder de aandacht te brengen. Ze zijn geloofwaardiger dan je eigen woorden en overtuigen mensen om bij je te kopen. Je kunt getuigenissen toevoegen op de hoofdpagina van je website in een apart gedeelte “getuigenissen” of zelfs in de voettekst onder elk blogbericht. Recensies kunnen ook overal op de site worden toegevoegd, maar deze worden meestal onderaan de pagina’s geplaatst.
Maak het boeiend
Dit betekent dat het nuttige inhoud moet bieden en dat je bezoekers moet laten weten waar je site over gaat. Dit kan door middel van blogposts, afbeeldingen of video’s. Zorg er daarnaast voor dat de website gemakkelijk te navigeren is, zodat gebruikers geen tijd hoeven te besteden aan het uitzoeken waar ze zich op je site bevinden. Als je een responsief ontwerp gebruikt, beloont Google je in hun ranglijst voor mobielvriendelijke sites.