Home Marketing Wat zijn de mogelijkheden van SEO voor branding?

Wat zijn de mogelijkheden van SEO voor branding?

door Redactie

In deze tijden van pittige online concurrentie voor merken wordt SEO steeds belangrijker. Waarom? Google promoot websites die een sterke merk aanwezigheid hebben naast naast de basisvoorwaarde dat ze waardevolle informatie aan gebruikers geven. Ze krijgen betere rankings met minder links.

Als je het goed wilt doen in de organische zoekresultaten, moeten branding en SEO de basis vormen van je marketing strategie. Maar alleen een website maken en een paar links verwerven is niet voldoende. Wat je wel moet doen is alles om online een betrouwbaar en gezaghebbend merk op te bouwen.

Maar wat moet je dan allemaal doen om die SEO en Branding goed voor elkaar te krijgen en elkaar te laten versterken?

1. Zoek en orden je branded zoekwoorden

Een branded search verwijst naar de zoekopdrachten waarin de naam van je merk of een variatie ervan al voorkomt. In ons geval zou dat zijn Pingwin Online Marketing of deze; SEO specialist Pingwin. Gebruikers die “branded zoeken” dus met de merknaam in de zoekopdracht, kennen je merk al en zijn mogelijk van plan bij je te kopen.

Een groot aantal branded zoekopdrachten krijgen, zal je bedrijf op vele niveaus helpen groeien. Als je je merk-zoekvolume vergroot, kun je de rankings voor je niet-merk-zoekwoorden verhogen.

Met andere woorden, als je merk in een groot aantal zoekopdrachten samen met merkloze zoekopdrachten wordt getoond, kan Google je merk met deze zoekwoorden associëren en ze zeer relevant maken.

2. Implementeer lokale SEO

Lokale SEO speelt een grote rol bij lokale merken vanwege de precieze locatie targeting. Het is een van de beste manieren om merkgebonden verkeer naar je website te leiden. Bovendien heeft 46% van alle zoekopdrachten op Google een lokale intentie. Klanten die naar informatie over je merk zoeken kunnen een hoge commerciële intentie hebben omdat ze het merk al kennen of het product onlangs gekocht hebben.

Zo bouw je succesvolle lokale SEO strategie:

Optimaliseer Alt tags en bestandsnamen voor je merk afbeeldingen, inclusief de naam van het merk en de naam van je product of dienst. Om relevanter te zijn, kun je kenmerken toevoegen als model, maat, kleur of geslacht.

Verifieer en optimaliseer je lokale bedrijfsvermelding op Google (inclusief de nieuwere secties zoals Google Local Posts, de functie Boekingsknop, de Dienstenlijst) om verkeer te krijgen van lokale en kaart-zoekopdrachten.

Bouw een mobiel-vriendelijk website ontwerp.

Voeg location schema aan je website toe. Verbeter de snelheid waarmee je pagina’s laden om je resultaten en je inkomsten te maximaliseren. Voeg je merk trefwoorden toe aan je landingspagina’s, je bedrijfsbeschrijving op Google local, je bedrijfsbeoordelingen en je gelokaliseerde inhoud. Link building met websites van hoge kwaliteit in je plaatselijke omgeving en niche. Laat online recensies voor je bedrijf werken. Volgens Bright Local hebben lokale bedrijven die in de lokale three-pack verschijnen gemiddeld 47 Google recensies.

De bovenstaande stappen zouden voldoende moeten zijn om je Lokale SEO te optimaliseren. Om maximale resultaten te krijgen, blijf je gericht op wat je plaatselijke markt wil en waar je doelklanten naar zoeken in zoekmachines.

3. Bied op merktermen

Betalen voor merk-zoekwoorden in plaats van ze organisch te krijgen lijkt misschien onlogisch, maar je weet dat klikken op betaalde zoekadvertenties 2x zo vaak voorkomen voor zoekwoorden met een hoge koopintentie.

De grootste reden om op merktermen te bieden is dat je concurrenten het ook doen. Ze richten zich meestal op je publiek door jouw merk zoekwoorden te gebruiken en het verkeer dat naar jou zoekt naar hun eigen landingpages te leiden.

Door voor je merk-zoekwoorden te betalen, dwarsboom je alle pogingen van je concurrenten om je leads weg te kapen en je territorium binnen te dringen.

4. Publiceer op kwaliteit websites

“Je gedachten, ideeën en content publiceren op kwaliteitswebsites is een geweldige manier om je naamsbekendheid op te bouwen. Maar ook om een breder publiek te bereiken en je verkeer en conversies te verhogen.

Bijdragen aan inhoud gaat niet alleen over het opbouwen van links, het gaat over jezelf positioneren als een gezaghebbende bron van informatie en het opbouwen van geloofwaardigheid.

Onderzoek voordat je je inhoud opstuurt eerst de website om zeker te zijn dat die veel verkeer krijgt, aansluit bij de waarden van je merk en dat het publiek relevant is. Als je het goed doet, kun je ook nog eens nieuw verkeer naar je merk genereren.

5. Meet merkgebonden zoekverkeer

Door te meten welke branded searches het meeste verkeer en conversies opleveren weet je welke zoektermen het beste werken. Maar bijvoorbeeld ook of je merkbekendheid omhoog gaat. Of welke landingpages goed werken. Wellicht kom je er wel achter dat je moet je gaan werken aan de effectiviteit van je Call to Action (CTA) op je landingspagina’s.

Conclusie

Merk-zoekopdrachten zijn noodzakelijk en worden vaak onderschat. Hoe dan ook zonder optimalisatie van je organische en betaalde SEO om branded searches te krijgen, verlies je een heleboel potentieel verkeer en conversies.

Bovendien kunnen merkgerichte zoekopdrachten het laatste touchpoint in de customer journey zijn voor klanten die klaar zijn om je product of dienst te kopen. Als je eenmaal begint met het optimaliseren voor je merk, zul je snel je naamsbekendheid verbeteren en een betere ervaring bieden aan je doelgroep.

Ook interessant..