Home Marketing Wat is performance marketing en waarom is het belangrijk?

Wat is performance marketing en waarom is het belangrijk?

door Redactie

Marketing is een onmisbaar aspect voor het vindbaar en bereikbaar maken van je website en bedrijf. Tegenwoordig is de wereld van de online marketing echter zo uitgebreid, dat je op den duur niet meer weet welke aanpak de beste is.

Gelukkig bestaat er performance marketing, een marketingtechniek die heel wat voordelen biedt voor zowel beginnende als grote ondernemers. Wanneer je deze aanpak hanteert en daarbij vertrouwt op een online marketingbureau als
Tomahawk.nl, haal je er ongetwijfeld heel wat uit.

Wat is performance marketing?

Performance marketing is, zoals de naam zelf zegt, een vorm van online marketing waarbij de focus ligt op het behalen van zoveel mogelijk resultaten met zo weinig mogelijk budget. Bij deze marketing betaal je als adverteerder alleen voor de doelen, verkopen of resultaten die daadwerkelijk behaald en gerealiseerd worden.

Deze doelen hebben vaak te maken met:

  • Klanten aanzetten tot een bepaalde actie
  • Een inschrijving (bijvoorbeeld in een nieuwsbrief)
  • Een aankoop
  • Een like

Dergelijke factoren bepalen of een campagne succes heeft of niet en de data die ze genereren, worden verzameld door een trackingsysteem. Op die manier sla je informatie over abonnementen, kliks, verkopen en conversies automatisch op.

De belangrijkste voordelen van performance marketing

1. Aandacht voor ROI

Performance marketing is een must voor wie het niet zo heeft voor de traditionele CPM- (Cost Per Mille) en CPC-(Cost Per Click)modellen. Deze methodes geven immers slechts een vage weergave van de echte verkoopcijfers. Als adverteerder weet je hierdoor nooit precies hoeveel mensen jouw dienst of product kopen.

2. Doelgericht optimaliseren

Door performance marketing te gebruiken, kan je je campagnes constant verbeteren. Wanneer je beseft dat bepaalde acties beter presteren en de gewenste resultaten opleveren, boost je deze door er meer geld in te investeren.

Aan de andere kant zorg je dat minder goed presterende campagnes ook minder geld gebruiken, je pauzeert ze of verwijdert ze zelfs gewoon. Zo weet je waar je geld naartoe gaat en levert het ook daadwerkelijk iets op.

3. Beter budgetbeheer voor advertenties

Het volgende voordeel spreekt voor zich: hoe gerichter je je budget kunt aanwenden voor advertenties, hoe gemakkelijker het is om je budget te beheren en onder controle te houden. Wanneer je gebruik maakt van een professioneel bureau voor performance marketing wordt dit natuurlijk voor je gedaan. Op die manier heb je nog minder kopzorgen.

4. Verschillende kanalen mogelijk

Last but not least? Performance marketing is perfect wanneer je gebruik wilt kunnen maken van een breed gamma aan kanalen, waaronder:

  • Sociale media-advertenties
  • Google Ads
  • E-mailmarketing
  • Contactmarketing
  • Display Ads

Kortom, als je performance marketing op de juiste manier doet, zijn de mogelijkheden voor je website en bedrijf ongelofelijk uitgebreid.

Ook interessant..