Het is best een spannende en uitdagende taak om leiding te geven aan een team. Je bent namelijk uiteindelijk verantwoordelijk voor hun werk. Gaat er iets fout, dan zullen zij als eerste naar jou kijken – en jouw manager ook weer naar jou. Je moet dus tegen best wat stress kunnen. Ook is het belangrijk dat je een goede balans hebt tussen mensen en zaken: je wilt benaderbaar zijn, maar je moet ook ergens een lijn trekken. Een goede leidinggevende word je gaandeweg, maar je kunt het ook snel bijspijkeren door een leidinggeven cursus te volgen. Benieuwd naar over welke eigenschappen je nou echt moet beschikken om succesvol te worden? We hebben ze hieronder voor je uitgelicht.
Mensenmens
We zeiden het net al een beetje, maar je moet goed kunnen omgaan met mensen. Niet alleen op zakelijk niveau, maar ook persoonlijk. Je kunt namelijk geen relatie met een teamlid opbouwen als je je niet kunt verdiepen in zijn of haar leven en eigenschappen. Hoe iemand is, is heel vaak terug te zien in het werk dat geleverd wordt. Je dient dus echt moeite te doen om iemand beter te leren kennen, zodat je betere inschattingen kunt maken in diegene z’n werkstijl, skills en kansen. Tijdens de pandemie is het managers niet makkelijk gemaakt om een werkrelatie op te bouwen met teamleden. Des te belangrijker is het dus om in contact te blijven via chat en af en toe een belletje! Neem bijvoorbeeld ook de tijd om voor of na een online meeting even bij te kletsen. Hoe meer je over iemand weet, hoe meer je je kan verdiepen en dus hoe beter je diegene kan helpen in het geval van problemen.
Feedback
Als leidinggevende moet je je teamgenoten vaak feedback geven. Bijvoorbeeld over het werk dat ze hebben geleverd, hun performance tijdens een sales deal of over de presentatie die ze voor een nieuwe klant hebben gegeven. Het is belangrijk dat je dit goed en solide onderbouwd kunt doen. Begin je feedback dus niet met iets negatiefs, maar verwijs eerst naar iets wat goed ging. Vervolgens kun je aangeven wat je vindt dat nog verbeterd kan worden, om vervolgens te eindigen met iets positiefs. Dit wordt ook wel de ‘’top-tip-top-methode’’ genoemd. Zo is je kritiek opbouwend en afsluitend positief. Ook moet je openstaan voor feedback vanuit je team. Het is belangrijk om eens in de zoveel tijd een gezamenlijk evaluatiemoment in te plannen. Noteer alle opmerkingen goed en vraag door als iets niet duidelijk is.
Cursussen volgen
Je kunt jezelf als leidinggevende verbreden en verbeteren door cursussen te volgen, bijvoorbeeld via Learnit. Zo kun je kiezen uit cursussen over hoe om te gaan met agressie, maar ook kun je cursussen volgen om efficiënter te werken, zoals een Excel cursus. De kennis die jij hierbij opdoet, kun je weer overdragen aan je team. Zo lang jij je met volle 100% inzet voor je team en hen de ruimte en erkenning geeft, zullen zij zich ook voor jou inzetten!