Home Ondernemen Zo komt jouw feedback beter aan

Zo komt jouw feedback beter aan

door Redactie

Heb je een leidinggevende functie of een eigen bedrijf? Dan geef je waarschijnlijk dikwijls feedback aan collega’s. Hoe je de feedback overbrengt is echter heel erg belangrijk, anders kan het er al snel voor zorgen dat de feedback verkeerd ontvangen wordt of dat de boodschap verkeerd begrepen wordt en dat is wel het laatste wat je wilt. Hieronder enkele tips op het gebied van communicatieve vaardigheden om je feedback beter aan te laten komen, zodat collega’s het daadwerkelijk van je aan zullen nemen en er vervolgens mee aan de slag kunnen gaan.

Kort en duidelijke communicatie

Bij feedback is het belangrijk dat je deze kort, bondig en opbouwend communiceert aan de desbetreffende ontvanger. Diegene moet snappen waar je het over hebt en het moet vooral geen omslachtig en onduidelijk verhaal worden. De kans dat de ontvanger dan geïrriteerd raakt, is groot. Communiceer daardoor altijd kort, bondig, duidelijk en opbouwend.

Goed luisteren

Heb je de feedback overgebracht? Luister dan vervolgens goed of de ontvanger de feedback juist heeft begrepen en hier eventueel nog vragen over heeft. Je kunt ook actief de vraag stellen of diegene de feedback begrepen heeft, hier nog vragen over heeft en het ermee eens is ja of nee.

Zelfvertrouwen

Soms is het overbrengen van feedback niet altijd leuk en vind je het moeilijk om dat op de juiste manier te doen. Zorg er altijd voor dat je, welke boodschap je ook over moet brengen, altijd zelfvertrouwen uitstraalt. Dit bereik je door duidelijke communicatie en een stukje verbale- en non verbale communicatie. Oefen de boodschap desnoods voor de spiegel om de boodschap krachtig en zonder twijfel over te kunnen brengen. Vind je dit lastig? Dan is een feedback training ook mogelijk, zodat je ervoor kunt zorgen dat je feedback in de toekomst beter over kunt brengen en ontvangers de feedback ook daadwerkelijk serieus zullen nemen en ermee aan de slag gaan.

Verbale- en non verbale communicatie

Non verbale communicatie is even belangrijk als verbale communicatie tijdens het overbrengen van feedback. Zorg ervoor dat je een relaxte, vriendelijke uitstraling overbrengt. Sta er lekker los en rechtop bij en zorg regelmatig voor oogcontact tijdens het spreken, zodat je daadwerkelijk contact legt met de ontvanger. Houd de toon zakelijk, maar ook vriendelijk en rustig. Laat merken dat je het beste voor hebt met de ontvanger, maar breng de feedback, zowel verbaal als non verbaal wel duidelijk en krachtig over.

Ook interessant..