Stel, je begint een onderneming, dan wil je online goed vindbaar en zichtbaar zijn. Hiervoor zul je je online marketing goed op orde moeten hebben. Denk aan SEO, de indeling van je website, adverteren etcetera. Online marketing is dan ook een flinke klus en eigenlijk een full time baan, wil je jezelf goed in de online markt neerzetten. Je kunt er dan voor kiezen om het uit te besteden, maar dit kost wel geld. Zelf doen is natuurlijk ook een optie, maar dan zul je andere taken weer moeten uitbesteden. Kortom: wat zijn de voor- en nadelen van online marketing uitbesteden? In dit artikel bespreken we het met je.
De voordelen van online marketing uitbesteden
Een van de belangrijkste voordelen van online marketing uitbesteden is dat je geen persoon in dienst hoeft te nemen, waardoor je minder financieel risico loopt. Daarnaast krijg je:
- Een team van specialisten tot je beschikking. Online marketing is een vak apart met vele verschillende vakgebieden. Daardoor is het vrijwel niet mogelijk dat er één persoon alle kennis beheerst. Wanneer je je online marketing besteedt krijg je een team van specialisten op al deze sub-vakgebieden, waardoor je een grote hoeveelheid expertise tot je beschikking krijgt.
- Focus voor de groei van je onderneming. Dat online marketing veel tijd kost is geen nieuws. Door het uitbesteden kun je meer tijd stoppen in de groei van je onderneming. Daarnaast betaal je niet voor de dure marketingtools, want deze hebben de bureaus zelf al.
- Brede ervaring, flexibiliteit en alleen betalen voor gewerkte uren. Met een grote ervaring van een team bij een internet marketing bureau krijg je veel flexibiliteit rondom een samenwerking en betaal je alleen voor gewerkte uren.
De nadelen van online marketing uitbesteden
Wanneer je je online marketing uitbesteedt zijn er ook een aantal nadelen, namelijk:
- Afhankelijk zijn van de planning van het bureau. Wil je op korte termijn een advertentiecampagne starten, moet er wel ruimte voor zijn bij het bedrijf waar je mee werkt.
- Hoge kosten. Online marketing uitbesteden is duur, zeker als je het maar deels inzet, zoals bij social media.
- Gebrek aan expertise. Door het uitbesteden van je online marketing heb je minder expertise binnen jouw bedrijf en ligt dit altijd extern.