Goed personeel is essentieel voor een bedrijf. Gedreven medewerkers die volledig aansluiten bij de organisatie kunnen namelijk hun steentje bijdragen aan de groei van een bedrijf. Ben jij ook op zoek naar goed personeel, maar weet je niet precies hoe je dit moet aanpakken? Hieronder staan een aantal tips voor je opgesomd die je kunnen helpen hoe je goed personeel kunt vinden.
Tip 1. Bekendheid opschroeven
Allereerst is het belangrijk dat je jezelf als bedrijf laat zien. Zorg ervoor dat je werkt aan de naamsbekendheid van jouw en dat je werkt aan je imago. Blijf bijvoorbeeld actief op social media en zorg ervoor dat je persoonlijke content plaatst, zoals een ‘kijkje in de keuken’ of een voorstelrondje met de huidige werknemers. Door social media te gebruiken kun je meer bekendheid opbouwen en een grotere doelgroep bereiken. Zorg er ook voor dat je bedrijf aantrekkelijk genoeg is voor de werkzoekende, door bijvoorbeeld je missie en visie te delen waar de toekomstige werknemer zich wel in kan vinden.
Tip 2. Werk samen met een uitzendbureau
Je staat er niet alleen voor in de zoektocht naar goed personeel. Je kunt namelijk ook hulp inschakelen van een uitzendbureau, zoals AB Werkt. Het uitzendbureau gaat voor jou op zoek naar personeel dat past bij jouw bedrijf. Bovendien zijn er talloze mensen aangesloten bij een uitzendbureau die op zoek zijn naar een baan, die het uitzendbureau kan koppelen aan jouw vacature als zij denken dat deze persoon goed past bij de vacature.
Tip 3. Via via
Het scheelt je als bedrijf een boel tijd en geld om personeel te werven ‘via via’. Denk bijvoorbeeld aan jouw eigen medewerkers die een goed woordje kunnen doen over jouw bedrijf tegenover een werkzoekende. Vooral als het om bekenden van de medewerker gaat, is de kans op succes zeker aanwezig. Natuurlijk is een klik tussen beide partijen ook heel belangrijk, maar personeel vinden via anderen is zeker het overwegen waard.
Tip 4. Werk met stagiairs
Het is tegelijkertijd leuk en leerzaam voor een bedrijf om te werken met stagiairs. Door te werken met stagiairs kun je je eigen kennis weer even bijspijkeren, maar er komt ook een nieuwe frisse wind op kantoor. Bovendien is het aannemen van een stagiair de ideale mogelijkheid om goed personeel binnen te slepen. Misschien is de stagiair wel volledig op zijn of haar plek, dat diegene wel wil blijven plakken. En dat is alleen maar voordelig voor jou als bedrijf, want de stagiair heeft al enige tijd meegelopen op de werkvloer en weet al precies hoe het reilt en zeilt binnen het bedrijf. Win-win!
Tip 5. Denk na over de vacaturetekst
Als je van plan bent om een vacature online te zetten, is het belangrijk dat je goed nadenkt hoe je dit gaat aanpakken. Een vacaturetekst moet namelijk wel uitnodigend zijn voor de doelgroep. Vermijd lange, saaie lappen tekst en kom in je vacaturetekst straight to the point. Het werkt ook vaak goed dat je de primaire arbeidsvoorwaarden vermeldt in de vacaturetekst. Daarnaast is het goed om na te denken waar je de vacaturetekst op gaat plaatsen. Op social media kun je de jongere doelgroep bereiken, terwijl je in de krant juist de oudere doelgroep bereikt.
Tip 6. Open sollicitaties
Kijk niet alleen naar de reacties die komen op de vacaturetekst. Kijk ook eens in je mailbox of er niet al open sollicitaties waren geweest. Open sollicitaties kunnen namelijk heel waardevol zijn: mensen die open solliciteren, laten zien dat ze graag bij jouw organisatie willen werken en dat betekent ook vaak dat deze mensen erg gemotiveerd zijn. Laat bovendien ook weten op jouw website dat open sollicitaties van harte welkom zijn. Een ideale én eenvoudige manier om goed personeel te kunnen vinden.