Misschien is het geven van relatiegeschenken niet het eerste waar je aan denkt als je zakelijk wilt groeien. Toch is het misschien wel een krachtiger instrument dan je in eerste instantie zou denken. Maar wat is dan precies de kracht van het geven van relatiegeschenken? In dit artikel ontdek je daar alles over!
Een positief visitekaartje
Bedenk zelf eens het verschil tussen het, vaak ongevraagd, te zien krijgen van een online advertentie of mail of het krijgen van een leuke giveaway met een logo erop. Allebei bedoeld ter promotie, maar waarschijnlijk vind je het krijgen van een bedrukte pen een stuk leuker dan het zien van een advertentie. Zo zorg je als bedrijf voor een positief visitekaartje. Als voorbeeld noemen we een pen, maar als het om dierbare relaties gaat kun je natuurlijk ook kiezen voor een luxer relatiegeschenk.
Weer top-of-mind komen
Een relatiegeschenk met logo zorgt ervoor dat je als bedrijf weer top-of-mind komt bij de ontvanger. Dit kan op meerdere manieren ten goede komen. Denk bijvoorbeeld aan het verlengen of misschien wel uitbreiden van het contract of het verkopen van meer producten. Dat is natuurlijk niet je eerste intentie, maar wel een zeer gunstig bijkomend effect.
Voorsprong op de concurrentie
Heb je veel concurrenten en ben je op zoek naar manieren om je nog meer te onderscheiden in de markt? Relatiegeschenken kunnen daarbij helpen. Je kunt bijvoorbeeld een korting geven op producten of diensten, maar een geschenk heeft vaak nog veel meer waarde. En daardoor kan het zelfs zijn dat ze misschien toch eerder voor jou kiezen dan de concurrent met korting.
Een duurzaam signaal afgeven
Hecht je als bedrijf veel waarde aan duurzaamheid? Dan kunnen duurzame relatiegeschenken daar ook zeker bij helpen. Eerder onderzoek heeft zelfs uitgewezen dat duurzame relatiegeschenken goed zijn voor de status en reputatie. Bij duurzame relatiegeschenken kun je denken aan geschenken gemaakt van gerecyclede of andere duurzame materialen. Of groene geschenken die op een andere manier een bijdrage leveren aan duurzaamheid.
Een goedkoop marketinginstrument
Laten we de kosten ook vooral niet vergeten. Relatiegeschenken zijn een relatief goedkoop marketinginstrument. Je hebt natuurlijk zelf in de hand wat voor relatiegeschenk je kiest en aan wie je het geeft. Met adverteren is dat wat lastiger. In sommige gevallen zijn relatiegeschenken aftrekbaar voor de belasting, wat natuurlijk ook weer extra voordelig is.
Genoeg redenen dus om te kijken hoe relatiegeschenken passen binnen jouw strategie om te groeien.