Een goede gebruikerservaring is belangrijk voor een website, vooral een webshop. Bezoekers navigeren makkelijk naar waar ze naar op zoek zijn (jouw producten), komen snel tot hun doel (aankoop) en het afrekenen gaat soepel. Iets wat elke ondernemer wel aanstaat, toch? Wij leggen je verder uit wat gebruikerservaring is op een webshop en hoe je het kan verbeteren.
Wat is gebruikerservaring op een webshop?
Gebruikerservaring wordt ook wel user experience genoemd, voor kort UX. Dit richt zich op de gebruiker en de ervaring die zij hebben bij een website of product. We hebben het in deze blog over webshops, maar UX is natuurlijk veel breder dan dat alleen. Het gaat dus niet alleen om het uiterlijk van de webshop, maar ook de functionaliteit. Inspelen op behoeften en emoties.
Waarom is een goede gebruikerservaring zo belangrijk
Je wilt dat bezoekers (en dus potentiële klanten) een positieve ervaring overhouden aan het gebruiken van jouw webshop. Laad jouw webshop erg langzaam, verspringt er vanalles op de pagina’s of verloopt het afrekenproces niet soepel? Dan kan het heel goed zijn dat jouw bezoekers de webshop als niet gebruiksvriendelijk ervaren. Er zijn veel verschillende elementen die gebruiksvriendelijkheid beïnvloeden, dit zijn er maar een paar.
Een gevolg hiervan is dat de bezoekers jouw webshop verlaten en een kijkje gaan nemen bij de concurrent, die een snellere webshop heeft. Dat is misgelopen omzet, wat niet perse nodig is.
Dit geldt niet alleen voor de bezoekers, maar ook voor Google. Ook Google meet namelijk de gebruikerservaring, drie statistieken worden gebruikt bij het beoordelen van jouw website. Deze gegevens worden meegenomen in de ranking van jouw webshop in Google, de zoekresultaten. Misschien heb je het ooit voorbij horen komen, maar dat zijn de Core Web Vitals. Je kan zelf eenvoudig inzien hoe je webshop scoort op deze statistieken en waar je op kan verbeteren.
Vier tips om de UX op jouw webshop te verbeteren
Voordat je verdwaald raakt in allerlei data en verschillende optimalisaties voor jouw webshop, hebben wij hier drie tips op een rijtje gezet om de UX tip top in orde te maken.
- Maak het niet te ingewikkeld. Het gebruik van verschillende functies, buttons, overgangen etc. Simplicity is key.
- Zorg ervoor dat je bezoekers makkelijk kunnen navigeren. Je kan veel categorieën en pagina’s aanmaken om alles onder te verdelen en informatie te delen, dit kan voor veel verwarring zorgen. Uiteindelijk wilt jouw bezoeker zo snel en duidelijk mogelijk alle informatie ontvangen, zorg voor duidelijkheid op jouw webshop.
- Snelle webshop. Wat is er erger dan lang wachten totdat een pagina is geladen? Zorg dat je webshop snel is. Maak daarbij geen gebruik van onnodige extensies en plug-ins, dit maakt je site alleen maar langzamer.
- Weet wie je doelgroep is. Verplaats je in de doelgroep en bekijk je shop eens vanuit een ander perspectief! Iedere pagina heeft een doel. Wat verwacht de gebruiker hier te vinden en waar ligt hier de behoefte van de doelgroep?
Ben je zelf niet zo technisch als je zou willen of wil je liever je webshop overlaten aan experts? Kies dan voor een E-commerce bureau om jou te helpen bij deze optimalisaties.