Ondernemers met echte passie, hebben een drive die moeilijk te stoppen is. Namelijk het door ontwikkelen van hun producten en/of diensten. Dit leidt tot de groei van hun onderneming en zorgt voor meer naamsbekendheid en een groeiende omzet. Hoeveel energie en idealisme ze ook in hun levenswerk stoppen: er zijn in de economische wereld helaas altijd bedreigingen en valkuilen die de groei van een onderneming kunnen tegenhouden.
Wat zijn de drie grootste valkuilen waar je als enthousiaste, maar misschien naïeve ondernemer mee te maken kunt krijgen? En wat kun je doen om te voorkomen dat je in deze valkuilen trapt?
1. De bedrijfstechnologie verwaarlozen, zonder te innoveren
Als ondernemer is het belangrijk om voor de beste zakelijke oplossingen op technologisch gebied te gaan. Dit geldt voor fysieke apparatuur en machines, maar zeker ook voor internettechnologie, servers en digitale netwerken. Belangrijk is om te zorgen voor goed schaalbare technologie, zoals SD-WAN, die jou als ondernemer een totaaloplossing biedt voor je netwerk.
Moderne netwerksystemen die voor een goede connectiviteit zorgen, flexibiliteit bieden en helpen om als onderneming snel in te spelen op technologische ontwikkelingen, zijn tegenwoordig cruciaal om verder te kunnen groeien en de concurrentie voor te blijven. Zorg daarom dat jouw bedrijf over en goed netwerksysteem beschikt, zoals SD-WAN of een andere hoogstaande aanbieder van bedrijfssystemen.
2. Geen kapitaal kunnen vinden voor broodnodige investeringen
Als zich kansen voordoen binnen de economische sector of branche waarin jouw bedrijf actief is, wil je hier natuurlijk snel op kunnen inspelen. Is er kans op (snelle) groei, dan voelt iedere ondernemer de drang om in actie te komen en verder te investeren in producten, diensten, technologie of opslagcapaciteit.
Maar dan moet er uiteraard wel het benodigde kapitaal zijn om deze investeringen te kunnen doen. Heb je dit kapitaal niet achter de hand of kun je om welke reden dan ook geen buffer creëren door geld te lenen? Dan mis je een goede kans op bedrijfsgroei. Zorg er daarom voor dat je ofwel kapitaal achter de hand hebt voor kansrijke situaties, of een financiële partner hebt die op elk gewenst moment garant kan staan voor een kapitaalinjectie.
3. Online marketing en reclame veronachtzamen
Veel bedrijven die een lange tijd tropenjaren hebben gedraaid en flinke winsten en groei hebben doorgemaakt, lopen het risico om op marketinggebied achterover te gaan leunen. Ze hebben immers een grote klantenkring, een ruime afzet en een rooskleurige toekomst. Helaas gaan door deze (onbewuste) gedachtegang jaarlijks talloze bedrijven ten onder, omdat se te weinig aandacht besteden aan hun naamsbekendheid en imago.
Een imago kost jarenlange opbouw, maar kan in één klap vernietigd worden. Zet daarom voortdurend in op online marketing en zorg ervoor dat je ook op andere manieren reclame maakt voor je eigen bedrijf. Zo blijf je in de picture bij het grote publiek, ook als het even wat minder gaat!