Wanneer je tegenwoordig succes wil hebben in de digitale marketing dan zijn juiste visuals belangrijk. Dit moet uniek zijn, maar ook passen bij de campagne. Mooie content die on-brand is en op elk kanaal bruikbaar is, is van grote waarde. Dat maakt Digital Asset Management belangrijk. Digital Asset Management is de basis voor elke moderne marketingafdeling. Het is dus ook goed om te weten hoe dit precies in elkaar steekt en waar het aan moet voldoen.
Wat is DAM?
Als het gaat om een DAM-platform, dan is dat een plek waar je al je digitale assets beheert. Heb je een rijke digitale merkcontent vol foto’s, video’s, teksten en ontwerpen? Dan wil je die veilig en centraal beheren. Dit maakt zoeken, ontsluiten en distribueren gemakkelijker. Waardoor alles op de werkvloer soepeler verloopt. Comrads kan hierbij helpen. Een crossmediale ervaring gaat eigenlijk al niet meer zonder DAM. Wanneer je vormgevers in dienst hebt, dan is het fijn wanneer zij eenvoudig kunnen creëren en aanbieden.
Gemakkelijk te koppelen
Wanneer je DAM toepast, dan is dit ook te koppelen aan een CMS-systeem zoals bijvoorbeeld WordPress. Het is ook zo dat bijvoorbeeld een PIM, Sharepoint of CRM-systeem eraan te koppelen is. Dat betekent dat contentcreatie en publicatie ineens veel gemakkelijker worden. Dit wordt ook wel content orchestration genoemd.
Wat maakt een DAM-systeem aantrekkelijk?
Wanneer je met dit systeem werkt, dan levert dat tijdwinst op. De tijd die aan zoeken en doorloop wordt besteed is veel korter. Je brengt het sneller op de markt. Dat betekent ook nog eens dat je 24/7 alles in orde kan brengen. Dit is niet alleen voor jezelf aantrekkelijk. Ook voor marketingmanagers, vestigingsmedewerkers en externe partijen is dit een voordeel. Dit maakt samenwerking tussen teams op het gebied van content een stuk gemakkelijker. Alle processen en cross-channel-publicatie profiteren hiervan.
Hoe ziet het DAM-platform eruit?
De inrichting van het platform vergt flink wat werk. Je moet namelijk eerst veel inzicht in de processen van contentcreatie en publicatie krijgen. Dit is namelijk nodig om voor een flexibel en gebruiksvriendelijk platform te kunnen zorgen. Het platform moet minimaal 5 tot 10 jaar mee kunnen gaan. Daarom is het ook slim om met een specialist te werken. Kijk naar de huidige processen, optimalisering en de gevolgen hiervan. Vervolgens kan je het proces dan stapsgewijs implementeren. Zo zorg je dat je marketingpublicaties op een duurzaam fundament worden gedaan. Dit zal veel opleveren.