Home Ondernemen Het opzetten van een thuiskantoor voor werken op afstand: 5 Tips

Het opzetten van een thuiskantoor voor werken op afstand: 5 Tips

door Redactie

Werken op afstand is de afgelopen jaren steeds populairder geworden, omdat steeds meer bedrijven mogelijkheden bieden om op afstand te werken. Voor degenen onder ons die besluiten van deze mogelijkheid gebruik te maken, kan het opzetten van een comfortabele en efficiënte werkruimte thuis lastig zijn. In deze blog volgen 5 tips voor het opzetten van een effectief thuiskantoor voor werk op afstand.

1. Kies de juiste ruimte

Bij het kiezen van een plek in huis of een andere plek voor jouw kantoor, is het belangrijk om er een te kiezen die voldoende ruimte biedt en je toch privacy en minimale afleiding biedt. Wijs een plek aan die ver verwijderd is van de dagelijkse drukte van het gezinsleven, zodat je je ongestoord kunt concentreren op het uitvoeren van jouw taken. Veel mensen vinden succes in het creëren van een aparte kamer, het ombouwen van een ongebruikte kast tot hun eigen persoonlijke werkruimte of werken in het favoriete koffiehuis in de buurt!

2. Investeer in kwaliteitsmeubilair

Het hebben van comfortabel meubilair gaat hand in hand met productiviteit bij thuiswerken, want de hele dag aan hetzelfde bureau zitten kan leiden tot vermoeidheid en pijnlijkheid als er niet goed tegen wordt opgetreden. Zorg voor een ergonomische stoel en voldoende bureauruimte, zodat je je niet opgesloten of overvol voelt terwijl je taken efficiënt probeert af te ronden.

3. Maak het huiselijk

Hoewel je een omgeving wilt creëren die bevorderlijk is voor de productiviteit, kan het geen kwaad om ook een paar persoonlijke accenten aan de kantoorruimte toe te voegen. Je kunt bijvoorbeeld foto’s van familieleden of vrienden toevoegen, kunstwerken ophangen, planten en bloemen neerzetten en kleuren gebruiken die je een ontspannen gevoel geven.

4. Investeer in kwaliteitstechnologie

De juiste technologie is essentieel voor elk werk op afstand; zorg ervoor dat jouw computersysteem up-to-date is en in staat is om meerdere programma’s tegelijk te draaien zonder te crashen. Daarnaast kunnen kwaliteitsspeakers of koptelefoons handig zijn als je ooit telefoongesprekken moet aannemen of achtergrondgeluiden moet inschakelen terwijl je aan projecten werkt.

Houd er tenslotte rekening mee dat het thuiskantoor bedoeld is om te werken, niet om te spelen. Probeer afleidingen zoals tv’s en spelletjes uit de ruimte te houden, zodat je elke dag gemakkelijk in een productieve stemming kunt komen en je je op jouw taken kunt concentreren. Met deze tips in gedachten ben je goed op weg om een effectieve werkplek voor werk op afstand te creëren!

5. Investeer in ICT-experts

Tenslotte is het net zo belangrijk dat ondernemers hun digitale bedrijfsomgeving optimaliseren om effectief te werken met werknemers op afstand. Meer weten? Neem vrijblijvend contact op met de experts van CT-Groep via https://www.ct-groep.com/ict-rotterdam/ en ontdek de ICT-oplossingen die bedrijven en ondernemers kunnen helpen aan een slimme en efficiënte netwerkomgeving!

Ook interessant..