Het belang van reclame lijkt door de nieuwe media, interactiever wordende klanten en kritischere consumenten af te nemen. Toch is reclame nog altijd een effectief middel om de communicatie- en marketingdoelen die jij voor jouw bedrijf hebt gesteld te behalen. Goede reclame kan de juiste doelgroep bereiken en de koper verleiden. Ook is het belangrijk dat zowel de consument als jij er blij van wordt. Voor goede reclame heb je een geschikte reclamestrategie nodig. Wij vertellen je meer over de kenmerken van een passende strategie.
Doel van de reclame
Goede reclame is gericht op meetbare en concrete doelen. Zo gaat het bijvoorbeeld om het vergroten van de naamsbekendheid, het verbeteren van het imago, het vergroten van productkennis bij klanten en het beïnvloeden van koopgedrag. Daarom is het belangrijk duidelijke doelen te stellen. Tijdens het ontwikkelen van de juiste reclame kan hierop worden gefocust.
Vindt het probleem
Goede reclame baseer je op een duidelijke analyse van de markt, de klanten, het product, concurrentie, problemen en inzicht in de consument. Waar heeft de consument precies behoefte aan? Zijn er problemen en voor wie gelden deze problemen? Hoe kun je deze problemen het beste oplossen? Door een duidelijk antwoord te vinden voor deze vragen, kun je de reclame beter afstemmen.
De doelgroep
Goede reclame is nooit gericht op de hele markt. Dit heeft namelijk weinig effect en is ook nog eens praktisch onuitvoerbaar. De juiste reclame ontwikkelen doe je door een doelgroep vast te stellen. Deze groep zijn de mensen waarvoor het product bestemd is. Het is hierbij zaak uit te vinden wat voor leefstijl deze personen ongeveer hebben en wat belangrijk voor hen is.
Belofte en productvoordeel
Doe in je reclame geen beloftes die in de praktijk niet waargemaakt kunnen worden. Een goede reclame bevat een onderscheidende en relevante belofte die elke dag opnieuw wordt waargemaakt.
Daarnaast moet de reclame gericht zijn op de voordelen voor de consument. Dus niet zozeer op het product zelf. Waarom zouden de mensen in de door jou vastgestelde doelgroep dit product moeten kopen? Speel hierbij in op het motief van de consument om het product aan te schaffen. Ook het verlagen van aankoopdrempels die klanten ondervinden bij het kopen van producten is belangrijk. Dit speelt doorgaans bij nieuwe innovatieve diensten waar nog maar weinig over bekend is.
Geef redenen waarom
De juiste reclame heeft redenen waarom de consument jouw beloftes zou moet geloven. Dit kun je onder andere doen door over te komen als een betrouwbaar en transparant bedrijf. Een klant vertrouwt een bedrijf wanneer deze beschikt over de juiste keurmerken en certificaten en bijvoorbeeld duurzaam werkt. Je bedrijf laten certificeren of duurzamer maken kun je doen door een MVO Prestatieladder te laten maken. Zo kun je jouw merknaam verbeteren en meer vertrouwen opwekken bij de klant.