LED-schermen worden tegenwoordig frequent ingezet voor reclamedoeleinden. De helderheid, veelzijdigheid en flexibiliteit zijn ongekend. In buitenreclame is in korte tijd enorm veel veranderd door de komst van dit medium, wat trouwens ook binnen kan worden ingezet. Waar uitingen vroeger statisch waren geeft een LED-scherm een overweldigende helderheid en zichtbaarheid, om nog maar niet te spreken van de flexibiliteit.
Hoge zichtbaarheid
LED-schermen zijn helder en tonen veel contrast. Dit zorgt ervoor dat zelfs bij de inval van fel licht de boodschap nog steeds erg goed zichtbaar is. Dit maakt ze ideaal zijn voor reclamedoeleinden. De boodschap valt op en trekt zo de aandacht van passanten.
Flexibele inhoud
De schermen bieden een oneindige flexibiliteit bij het weergeven van inhoud. Afbeeldingen, tekst, videoclips en animaties kunnen worden getoond. Adverteerders groot en klein, kunnen prachtige, aantrekkelijke en creatieve advertenties maken om de boodschap effectief te kunnen communiceren. Het mooie is dat de inhoud real-time kan worden bijgewerkt. Hierdoor is prima in te spelen op acties, nieuwe aanbiedingen of veranderende omstandigheden. Probeer dat maar eens met een statisch billboard!
Geografische targeting
Met meerdere LED-schermen is het mogelijk deze in te zetten op locaties waar doelgroep bereikt kan worden. Ook bestaan er mobiele schermen die tijdelijk geplaatst kunnen worden. Inzet bij een beurs of event is daarvan een goed voorbeeld. Door de inhoud van de schermen aan te passen aan de locatie, bereikt de juiste boodschap de doelgroep op het perfecte moment.
Energieverbruik
Moderne LED-schermen zijn energiezuinig. Het stroomverbuik ligt lager dan bij traditionele lichtbakken of neonreclames. De schermen kennen een lange levensduur waardoor ze op termijn lagere kosten hebben en milieuvriendelijk zijn. Kijk hier maar eens voor grote led schermen. Op deze site is trouwens ook zichtbaar hoe mooi en subtiel een dunne LED display is. Vooral bij montage op de muur lijkt het wel alsof het display daarvan een onderdeel is geworden. Op een zichtlocatie een mooie manier om de lege muur prima te benutten.
Interactiviteit
Sommige LED-schermen kunnen interactief werken. Op die manier kunnen passanten reageren op de inhoud. Een uitstekend voorbeeld is het gebruik van touchscreens, die steeds vaker te zien zijn bij fastfood restaurants. Soms worden ook bewegingssensoren gebruikt om met het publiek te communiceren. Interactiviteit verhoogt de betrokkenheid en voor het publiek zal het een interessante en indrukwekkende ervaring zijn.
Videowanden
Het is natuurlijk ook mogelijk om prachtige videowanden te maken met LED-technologie. Het beeld is omtzettend scherp en daardoor is de visuele beleving ongekend. Prachtige voorbeelden van een LED Videowall zijn overal op internet zichtbaar. Er zijn eindeloze mogelijkheden om een onuitwisbare indruk te maken met deze technologie.
Regelgeving en richtlijnen
Soms leggen lokale overheden beperkingen op met betrekking tot grootte, locatie en helderheid van het LED-scherm. Vaak moet het scherm tussen bepaalde tijden uitgeschakeld zijn. Het is dus erg belangrijk om hierover informatie in te winnen als de aanschaf en installatie van een scherm overwogen wordt.