Vraag je jezelf af wat de afkorting CEO eigenlijk betekent? Je hoort de term vaak voorbijkomen op tv en in nieuwsberichten. De afkorting CEO wordt vaak gebruikt in het bedrijfsleven, maar wat betekent de afkorting CEO en wat voor verantwoordelijkheden heeft een CEO eigenlijk? En is een CEO dan eigenlijk gewoon de directeur, of is het een hele andere functie? Dit artikel proberen we je antwoord te geven op de vraag wat CEO betekent.
CEO betekenis
De afkorting CEO staat voor Chief Executive Officer. Deze term is komen overwaaien uit de internationale zakenwereld en vervangt de vroeger vaker gebruikte titel directievoorzitter. De benaming CEO wordt meestal gebruikt in grotere bedrijven. Bij kleinere bedrijven wordt vaker gesproken over een algemeen directeur of over de managing director. De CEO wordt door de Raad van Bestuur aangesteld als voorzitter van het managementteam van de organisatie. De CEO kan ook de eigenaar van het bedrijf zijn, of heet kan een persoon zijn die is aangewezen door een groep investeerders.
Wat voor verantwoordelijkheden heeft de CEO?
De CEO heeft binnen een organisatie de meeste macht maar dus ook de meeste verantwoordelijkheden. De CEO is ook verantwoordelijk van het succes van het bedrijf. Als voorzitter van het managementteam is de CEO ook verantwoordelijk voor het samenstellen van het uitvoerende managementteam. De CEO speelt ook een rol bij het selecteren van andere belangrijke functies als de Chief Operations Officer (COO), de Chief Information Officer (CIO) en de Chief Financial Officer (CFO).
Wat doet een CEO binnen een bedrijf?
De CEO is verantwoordelijk voor de dagelijkse bedrijfsvoering van een bedrijf en ook voor de strategische planning voor de lange termijn van een organisatie. Kort gezegd moet een CEO het beleid van het bedrijf formuleren, het management team aansturen en leidinggeven aan het bedrijf. De CEO dient ook de voortgang van het bedrijf te rapporteren aan de Raad van Bestuur, waarin de aandeelhouders zijn vertegenwoordigd. De CEO moet de door de Raad van Bestuur aangedragen ideeën strategieën implementeren, zonder dat hij de visie en missie van het bedrijf uit het oog verliest.