Ben jij al een tijdje opzoek om op een interactieve, efficiënte en moderne manier te communiceren met je doelgroep, klanten en medewerkers? Nou, die is er! Middels narrowcasting is het mogelijk om klanten en bezoekers overal en altijd te voorzien van belangrijke informatie, tips, aanbiedingen en meer. Van het persoonlijk maken van reclame in winkels tot aan het informeren van collega’s in de kantine en bezoekers van evenementen: een narrowcasting syteem biedt enorm veel mogelijkheden. In dit artikel lees je hoe narrowcasting werkt en lichten we drie toepassingen uit.
Van broadcasting naar narrowcasting systeem: maak het persoonlijk!
Waar het voorheen doorgaans het doel was om je boodschap aan een zo breed mogelijk publiek te kunnen communiceren, is dat tegenwoordig al lang niet meer zo. In een (online) wereld waar de gesponsorde content, reclames en advertenties je om de oren vliegen lag verzadiging van de markt al langer op de loer. Die verzadiging lijkt er eindelijk te zijn gekomen: steeds meer mensen negeren advertenties of ontwijken reclame in zijn geheel, bijvoorbeeld door het gebruik van ad lockers of door over te stappen naar streamingdiensten zonder reclame. De noodzaak om doelgericht en effectief een reclameboodschap te communiceren wordt alsmaar groter. De individu staat daarin centraal, want een boodschap komt pas echt binnen als deze persoonlijk aan iemand gericht is.
Zo zet je een narrowcasting systeem in: drie toepassingen in de praktijk
Een narrowcasting systeem is een digitaal display, bijvoorbeeld te vinden in winkels, wachtruimtes, kantines of bij evenementen. Deze digitale displays bieden de mogelijkheid om de content die op de schermen te zien is direct aan te passen.
Denk bijvoorbeeld aan een narrowcasting systeem dat in winkels gebruikt wordt om aanbiedingen te laten zien aan klanten of om meer informatie over producten te tonen. Ook kun je als HR of bedrijfsmanager op kantoor in de kantine met collega’s KPI’s en weetjes communiceren, in vergaderruimte reclame beelden laten zien of in de entree communiceren met jouw zakelijke gasten en klanten.
Zo maak je het als ondernemer je klanten makkelijker om een weloverwogen keuze te maken, je collega’s te motiveren en vergroot je de kans op zowel upselling als cross-selling.
Een narrowcasting systeem als informatievoorziening
Een narrowcasting systeem wordt ook vaak gebruikt in wachtruimtes, bijvoorbeeld bij een ziekenhuis, tandartspraktijk of huisartspraktijk. In dit geval wordt narrowcasting niet commercieel ingezet, maar juist informationeel: door relevante informatie te tonen, bijvoorbeeld over de actuele wachttijden, wayfinding en de volgorde van afspraken, wordt de klant beter geïnformeerd en wordt de pijn van het wachten verzacht. Ook kan er extra relevante content getoond worden om patiënten te informeren, entertainen en gerust te stellen. Denk aan tips over hygiëne, gezondheid en welzijn, maar ook over (na)behandelingen, aandoeningen en preventietips.
Hoe een narrowcasting syteem werkt op een evenement
Tot slot vind je ook bij evenementen vaak digitale displays met informatie. Hier is het een krachtig, allround communicatiemiddel om een grotere groep tegelijkertijd te voorzien van belangrijke informatie. Denk aan het tonen van het evenementenprogramma met tijden en locaties, activiteiten en eventuele wijzigingen en annuleringen. Narrowcasting leent zich hier perfect voor, omdat je het display ten alle tijden aan kan passen. Daarnaast kan deze informatie worden afgewisseld met aanwijzingen naar toiletten, parkeerplaatsen en EHBO-posten, advertenties voor eetgelegenheden met menukaart en prijzen en andere relevante informatie, zoals do’s en don’ts. Zo worden bezoekers direct voorzien van alle relevante informatie die nodig is en zorgt een narrowcasting systeem voor een betere ervaring voor zowel bezoeker als organisatie.
Ontdek nog meer voordelen van een narrowcasting systeem
Narrowcasting biedt naast bovenstaande voorbeelden nog veel meer mogelijkheden om je doelgroep te voorzien van relevante informatie op een persoonlijke en effectieve manier. Of het nu gaat om commerciële boodschappen aan individuen, belangrijke informatievoorziening voor specifieke doelgroepen of efficiënte communicatie aan verschillende doelgroepen tegelijk, een narrowcasting systeem kan een waardevolle toevoeging zijn voor ieder bedrijf. Door gebruik te maken van digitale displays die direct aanpasbaar zijn kun je je boodschap op een dynamische en aantrekkelijke manier overbrengen en de klantervaring verbeteren.